VSK ging lager en wat er toen gebeurde geloof je nooit

05 feb 2020

Wij spraken een hele voormiddag samen met leerlingen, leerkrachten, directies en experten over leerlingenparticipatie in het lager onderwijs. Wat namen de deelnemers mee naar huis? 

  • Je kan op heel veel manieren aan leerlingenparticipatie doen. Dat kan klein en hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. In het boek Oprechte deelneming vind je heel wat kleine en leuke methodieken (hier online te downloaden).
  • 100% participatie kan! De Ursulinen in Mechelen doen bijvoorbeeld knappe dingen. Dat kwamen de leerlingen zelf vertellen. De leerlingenraad verzint een duidelijke opdracht  zoals ‘welke planten willen we op onze school’ of ‘wat kan de school doen tijdens de nabewaking zodat er minder ruzie is?’. De vertegenwoordigers nemen deze vraag mee naar hun klassen. Daar bedenkt de hele klas ideeën en stuurt de beste terug naar de leerlingenraad. Die beslissen samen met het schoolteam en koppelen terug naar de leerlingen via posters. 
  • Geef een duidelijk kader, baken voor de leerlingen af waar je het over kan hebben. Als er echt geen geld is, zeg dat dan. Laat leerlingen bijvoorbeeld eens nadenken over groen op school. Dat lijkt klein, maar kan een hele waardevolle succeservaring zijn in democratische besluitvorming. 
  • Neem voorbeelden mee zodat leerlingen geïnspireerd zijn. En durf dan je eigen voorbeelden los laten als ze niet worden opgepikt.  VSK verzamelt good practices op pinterest. 
  • Geef structuur tijdens en tussen de vergaderingen. Maak een bladwijzer met de todo’s en de datum van de volgende vergadering, gebruik kaartjes met een woord op zodat je ook je mening kan tonen zonder iets te moeten zeggen, toon foto’s van vuile toiletten om duidelijk te maken waar het over gaat. VSK ontwikkelde een aantal tools om structuur te brengen. 

De dag werd afgesloten door de Kinderrechtencommissaris. Ze stelde onder andere haar project #carolineluistert voor.

De Vlaamse Scholierenkoepel heeft een kleine projectvraag ingediend bij de Vlaamse overheid. Wij willen graag leerkrachten, leerlingen en directies in het lager onderwijs versterken door op school vaardigheden te trainen en de goede praktijken in participatiestructuur en -cultuur verspreiden. Na deze kleine actiedag, kan minister Weyts ervoor zorgen dat we binnenkort een actieJAAR hebben. Wil je hier meer over weten? Stuur een mailtje naar jesse@scholierenkoepel.be 

Het onderzoek van de Universiteit Antwerpen en VSK over leerlingenparticipatie in het lager onderwijs kan je hier downloaden.

Reacties