Publicaties

KIESKIT: Werken rond het studiekeuzeproces in de laatste graad van het lager onderwijs

In de laatste graad van het lager onderwijs wordt er op elke school gewerkt rond studiekeuze. De KIESKIT helpt leerkrachten om met hun klas na te denken over (van start te gaan met) het studiekeuzeproces.

Lees meer

Sst, de leerkracht leert

Sst, de leerkracht leert is een werkmap met 25 mogelijke manieren om feedback in je klas of op school vorm te geven: van vragenlijsten en klasdiscussies tot schrijfgesprekken en stellingenspelen.

Lees meer

Niet over ons, maar met ons praten

In maart 2014 veranderde er heel wat aan het participatiedecreet uit 2004. VSK bundelde de nieuwe regels rond leerlingenraden in een handig boekje.

Lees meer

Memorandum 2019: De Stem van Scholieren

Naar aanleiding van de Vlaamse verkiezingen van 2019 ging VSK in gesprek met meer dan 13000 leerlingen. Wat zit goed, wat kan nog beter en wat moet helemaal anders? We vatten de antwoorden van leerlingen op die vragen samen op een website die als memorandum voor de volgende Minister van Onderwijs (en andere beleidsmakers) kan dienen. 

Lees meer

Scholierenrapport: Wat 17.000 leerlingen in de eindtermen willen

Scholieren uit bijna 70 scholen, 17.000 in totaal, gaven in 2016 hun visie op de eindtermen van de toekomst. Al die stemmen werden gebundeld in een Scholierenrapport dat als inspiratie diende bij het schrijven van de nieuwe eindtermen.

Lees meer