Inspraak en participatie
Welbevinden

4 manieren waarop muziek kan bijdragen tot een warm schoolklimaat

Wil ook jij muziek inzetten op jouw school? Hier vind je 4 manieren waarop jij muziek kan gebruiken om het welbevinden van scholieren een boost te geven en van jouw school een warme plek te maken.

De ene houdt van Billie Eilish, de andere van BTS, sommigen kiezen voor rap en anderen dan weer voor r&b. Scholieren hebben zo hun eigen smaak en voorkeuren, maar allemaal luisteren ze naar muziek.

Die vaststelling is geen verrassing. Binnen de inspraaktrajecten welbevinden die VSK begeleidt op diverse Vlaamse scholen speelt muziek een belangrijke rol. Het is een middel om verbinding te creëren tusssen leerlingen en leerkrachten, om gevoelens te uiten, moed te vinden tijdens moeilijke momenten, maar ook gewoon om de sfeer op te leuken. Ook het succes van de Share your song actie van Rode Neuzen Dag toont hoe belangrijk muziek is voor jongeren.

Wil ook jij muziek inzetten op jouw school? Hier vind je 4 manieren waarop jij muziek kan gebruiken om het welbevinden van scholieren een boost te geven en van jouw school een warme plek te maken.

Relax met muziek

Examen stress? Wegen de corona-maatregelen zwaar? Even nood om te relaxen? Muziek kan voor velen de mentale rust brengen die ze nodig hebben. Voorzie op school een lokaal of hoekje waar rustgevende muziek gespeeld wordt. Hang ademhalingsoefeningen uit, verspreid een aantal tijdschriften, spelletjes, .. alles wat iemand kan helpen om even te relaxen. Of maak een gedeelde spotify-playlist met je klas. Zo steek je via de muziek elkaar een hart onder de riem. Met de klas-playlist op gaat dat studeren voor de examens sowieso vlotter!

Muziek op de speelplaats

We zijn het er allemaal over eens: muziek brengt sfeer en gezelligheid. Ook in het Sint-Jozef instituut Betekom weten ze dat. Samen met VSK deden ze rondvraag naar wat het welbevinden op school zou kunnen verbeteren. Muziek op de speelplaats was een vaak terugkerend antwoord. Dankzij Rode Neuzen Dag kunnen zijn nu een muziekinstallatie aankopen. Een investering waar leerlingen én leerkrachten al jaren naar vragen.

Wil jij de sfeer tijdens de pauzes ook een boost geven met muziek? Denk alvast na over het volgende:

  • Wie bepaalt de muziek?
  • Hoe krijgen leerlingen en leerkrachten inspraak in de muziekselectie?
  • Zijn er bepaalde thema’s waarrond muziek gekozen wordt?
  • Of maak je er een muziekquiz van? ...

Voer voor de leerlingenraad of een nieuwe projectgroep!

muziek-talent

Speel samen muziek en leer elkaar op een heel nieuw niveau kennen.

Tip: Maak gebruik van de aanwezige talenten. Misschien wil die ene leerkracht wel een gitaar-initiatie geven? Of een leerling-dj die de kneepjes van het vak wil verklappen? Ga samen aan de slag en voorzie voor iedereen een rol: instrument, zingen, technici, het optreden filmen, .. Sfeer en verbondenheid gegarandeerd!

> Een variant op het samen muziek spelen is een radio uitzending maken. In het Sint-Gummaruscollege Lier combineert de kerngroep welbevinden feel good muziek met leerlingen-interviews over welbevinden op school, tips&tricks rond veerkracht van experten en de onthulling van de resultaten van hun eigen bevraging. De uitzending wordt opgenomen en afgespeeld op de speelplaats.

Zeg het met muziek

Gedachten, frustraties of gevoelens onder woorden brengen is niet altijd gemakkelijk. Probeer het daarom eens aan de hand van muziek. Ga aan het creëren met je klas/groep. Beats4life is een voorbeeld van een online platform dat je hierbij helpt.
> Variant: Roep leerlingen op om een bepaald gevoel of moeilijke periode onder woorden te brengen door muziek in te sturen. Zo speelt de kerngroep welbevinden van het SJSP Blankenberge happy songs af tijdens hun complimentenactie. Ze zetten hun boodschap kracht bij en geven iedereen op deze manier een boost. Om het warm van te krijgen, niet?

Wil jij zelf ook een muziek-actie organiseren? Maak gebruik van dit handige stappenplan.


Geschreven door
Marie
op