Veelgestelde vragen leerlingenkaart

Scholen kunnen momenteel weer hun bestelling plaatsen voor de leerlingenkaarten!
Bestellen kan gratis tot en met 15 juli 2025. Lees zeker onze Algemene Voorwaarden!

De leerlingenkaart wordt gratis aangeboden door de Vlaamse Scholierenkoepel, met steun van
de Vlaamse Overheid.

Wat kom je in dit artikel te weten?

In dit artikel kom je meer te weten over:

  • Wat is de leerlingenkaart en voor wie is het bedoeld?
  • Vragen voor scholen rond de (bestelling van de) leerlingenkaart
  • Vragen voor leerlingen
  • Vragen voor voordeelaanbieders

Wat is de leerlingenkaart en voor wie is het bedoeld?

Wat is de Scholierenkoepel-leerlingenkaart?

De leerlingenkaart is een voordelenkaart voor leerlingen uit het middelbaar onderwijs die gratis wordt aangeboden door de Vlaamse Scholierenkoepel, met steun van de Vlaamse Overheid.

Op vertoon je leerlingenkaart kunnen leerlingen op een heleboel plaatsen en in winkels genieten van een prijskorting. Hier vind je een overzicht van alle voordeelaanbieders.

Voor wie is de Scholierenkoepel-leerlingenkaart bedoeld?

Alle leerlingen die in het middelbaar zitten hebben recht op een leerlingenkaart (bso, tso, aso, kso, buso, dbso, OKAN, leertijd en HBO5 Verpleegkunde). Kaarten worden besteld door de school.

Wie huisonderwijs (getuigschrift 1ste graad of examencommissie secundair onderwijs) volgt, heeft ook recht op een leerlingenkaart. Stuur in dat geval een mailtje naar leerlingenkaart@scholierenkoepel.be met een kopie van je identiteitskaart en je adres en we sturen je een kaart op.

Opgelet: De kaart is niet geldig voor leerlingen uit het lager onderwijs, het dko (deeltijds kunstonderwijs) of volwassenenonderwijs.

Vragen voor scholen rond de (bestelling van de) leerlingenkaart

Wat moet ik weten om vlot leerlingenkaarten te kunnen bestellen voor schooljaar 2025-2026?

Vanaf 26 mei 2025 kan je de leerlingenkaarten voor je school weer bestellen. In deze tekst helpen we je bestelling graag voor te bereiden, zodat alles vlot verloopt! We leggen je uit welke informatie je alvast kan verzamelen en hoe je zorgt dat je bestelling correct gebeurt.

Lees ook even de Algemene Voorwaarden van de Leerlingenkaart goed door.

Volgende gegevens heb je nodig vooraleer je je bestelling kan starten:

Instellingsnummer(s) van je school

  • Gebruik deze lijst, gebaseerd op de officiële cijfers van de Vlaamse Overheid, departement Onderwijs & Vorming om je instellingsnummer te weten te komen.
  • Bestel je voor meerdere instellingsnummers? Voeg dan alle instellingsnummers toe van de instellingen die een leerlingenkaart willen bestellen.
  • Per instellingsnummer aanvaarden we maximaal één bestelling. Stem dus even af met je collega’s.
    • Waarom? Als vzw hebben we helaas niet de middelen om meerdere pakketten per instellingsnummer te verzenden. Zo kunnen we iedereen een betaalbare en kwaliteitsvolle service blijven bieden.
  • Bijkomende bestellingen worden gezien als bijbestellingen en moeten jammer genoeg ook zo worden aangerekend.

Aantal leerlingen in 2024-2025

  • Je kan tot maximaal 120% leerlingenkaarten bestellen van het aantal leerlingen van de door jouw opgegeven onderwijsinstellingen van het voorbije schooljaar.
    • Waarom maximaal 120%? Leerlingenkaarten drukken en versturen kost wat geld. Jaarlijks verwerken wij zo'n 500.000 leerlingenkaarten. Wij moeten een maximumaantal voorzien om erover te waken dat iederéén een leerlingenkaart kan ontvangen.
  • We controleren het leerlingenaantal automatisch via de instellingsnummers. Zorg dus dat je die correct en volledig opgeeft.
  • Bij grotere bestellingen, rekenen we de extra kosten hiervoor door, conform de Algemene Voorwaarden.

Schoolgegevens

  • Naam van je school
  • Adres van de school
    • Alle kaarten worden in één keer verzonden naar het adres dat je opgaf in het formulier. Ook als je school meerdere campussen heeft (met één of meerdere instellingsnummers), komt alles op één adres aan. Zo kunnen we kosten beperken en meer middelen vrijhouden om te investeren in sterke leerlingenparticipatie.
  • Facturatiegegevens

Waar kan ik leerlingenkaarten bestellen?

Leerlingenkaarten bestellen kan enkel via het online bestelformulier.

Wanneer kan ik leerlingenkaarten bestellen?

Kaarten bestellen voor schooljaar 2025-2026 kan vanaf 26 mei 2025 tot en met 15 juli 2025. Zorg dat je er op tijd bij bent want laattijdig bestellen kan vanaf dit jaar niet meer!

Waar en wanneer komen mijn kaarten aan?

Wij doen ons uiterste best om alle kaarten te laten leveren tussen 18 augustus en 29 augustus. Op die manier heeft je school de kaarten bij aanvang van het nieuwe schooljaar.

Bestellingen kunnen maar aan één adres gekoppeld worden. Kaarten komen daarom steeds aan op het door jou opgegeven adres.

Hoeveel leerlingenkaarten mag mijn school bestellen?

Je mag zoveel leerlingenkaarten bestellen als je leerlingen hebt en tot maximaal  120% van het aantal leerlingen van jouw opgegeven onderwijsinstellingen van het voorbije schooljaar. Ontdek in deze lijst hoeveel leerlingen er in 2024-2025 officieel werden ingeschreven per onderwijsinstelling. Wij baseerden ons op de laatste gegevens van de Vlaamse Overheid (situatie op 01/02/2025).

Mijn school heeft verschillende campussen maar kent slechts één instellingsnummer, wat nu?

Je kan per instellingsnummer maximaal één bestelling plaatsen. Helaas hebben wij als vzw niet de financiële middelen om voor iedere onderwijsinstelling meerdere pakketten te voorzien.

Maak je hier een fout tegen, dan rekenen wij een administratieve kost aan, volgens onze Algemene Voorwaarden.

Mijn school heeft verschillende instellingsnummers, wat nu?

Geen probleem. In het formulier kan je tot 15 instellingsnummers opgeven. Laat je gaan! :-)

Let wel op, indien je school verschillende campussen heeft maar slechts één instellingsnummer kent, moet je deze bestelling in één maal plaatsen. Maak je hier een fout tegen, dan rekenen wij een administratieve kost aan, volgens onze Algemene Voorwaarden.

Kan ik leerlingenkaarten bijbestellen?

Ja, dat kan, tot en met 15 juli en zolang de voorraad strekt. Maar... We raden dit af. Want we rekenen de kosten hiervoor door, conform de Algemene Voorwaarden.

Wil je een bijbestelling plaatsen, vul dan opnieuw het formulier in en geef expliciet aan dat het gaat om een bijbestelling. Dit kan je doen door in het formulier, in het allerlaatste veld (dat is "Algemene opmerkingen" (niet te verwarren met het veld "Opmerkingen") te plaatsen: "Bijbestelling".

Bijbestellen na 15 juli 2025 is niet meer mogelijk.

Levert de Scholierenkoepel ook hardware/software om de barcodes te scannen?

​Nee, apparatuur om de kaarten te lezen kunnen we helaas niet leveren. Er bestaan wel gratis apps voor smartphones of tablets om barcodes te scannen. De link met de administratieve programma's van de school wordt best door de school zelf gelegd. (Laat ons zeker weten hoe jullie het op school aanpakken, dat helpt ons om andere scholen te informeren, inspireren of op weg te zetten!)

Er ging iets mis met mijn pakket?

Stuur zo snel mogelijk een mailtje naar leerlingenkaart@scholierenkoepel.be. Een medewerker helpt je zo snel mogelijk verder. Wij lezen deze mails wekelijks op dinsdag en vrijdag.

Geef daarbij zéker volgende zaken op. Zonder deze informatie kunnen we je vraag niet behandelen.

  • Voor welke school neem je contact?
  • Welke instellingsnummers gaf je door bij je initiële bestelling?
  • Welk adres gaf je door als leveradres?
  • Hoeveel kaarten bestelde je?
  • Wat is de aard van je probleem?
  • Op welk nummer kunnen we je - indien nodig - telefonisch bereiken?

Hoe weet ik of mijn bestelling correct gebeurde?

Na het invullen van het online bestelformulier krijg je een ontvangstbevestiging. Die bevestiging wordt verstuurd naar het mailadres dat je opgaf in het formulier.

Vragen voor leerlingen

Mijn school bestelde geen leerlingenkaarten, wat kan ik doen?

We kunnen geen leerlingenkaart opsturen naar individuele leerlingen. Maar een directeur of secretariaatsmedewerker kan aan het einde van het schooljaar gratis leerlingenkaarten bestellen voor de hele school.

Wil je als leerling toch een kaart bemachtigen? Probeer dan je directeur te overtuigen.

> Tip: Je vraag krijgt ongetwijfeld meer gehoor als je de leerlingenraad van de school inschakelt.

Waar krijg ik korting met de Scholierenkoepel-leerlingenkaart?

Hier vind je een overzicht van alle voordeelaanbieders. Je kan zoeken op naam, locatie of type voordeel.

Waarvoor dient de code op mijn leerlingenkaart?

Het nummer en de barcode op jouw leerlingenkaart is uniek. Sommige voordeelaanbieders controleren aan de hand van het nummer of jij echt scholier bent. Sommige scholen gebruiken de barcode om bijvoorbeeld jouw aanwezigheid op school automatisch te registreren of om bepaalde kosten (lunch, kopies ...) te verwerken.

Ik ben mijn kaart kwijt, wat moet ik doen?

Ga snel even langs op het secretariaat van je school. Zij hebben er normaal gezien nog enkele op voorraad.

Ik volg thuisonderwijs, krijg ik ook een leerlingenkaart?

Natuurlijk! Wie huisonderwijs (getuigschrift 1ste graad of examencommissie secundair onderwijs) volgt, kan een kaart aanvragen door een mailtje te sturen naar leerlingenkaart@scholierenkoepel.be met een kopie van je identiteitskaart en je adres.

Vragen voor voordeelaanbieders

Ik wil voordeelaanbieder worden, wat moet ik doen?

Als jullie een bedrijf of organisatie zijn met een interessant aanbod voor jongeren, kunnen jullie voordeelaanbieder worden. Stuur daarvoor een mailtje naar leerlingenkaart@scholierenkoepel.be en we bezorgen jullie een overeenkomst.

De gegevens op de website zijn niet (meer) correct.

Stuur een mailtje naar leerlingenkaart@scholierenkoepel.be. Geef daarbij aan welke wijzigingen je graag hebt dat onze medewerkers doorvoeren. Indien je meerdere bedrijven met gelijk(aardig)e naam in onze lijst hebt staan, is het ook steeds makkelijk indien je de link (URL) van de bedoelde pagina(‘s) opgeeft.

Ik wil stoppen als voordeelaanbieder, wat moet ik doen?

Stuur een mailtje naar leerlingenkaart@scholierenkoepel.be. Wij halen je bedrijf dan zo snel mogelijk uit de lijst met voordeelaanbieders.