Inspraak en participatie

Weg met achterhaalde gsm-regels

Een gsm-beleid kan heel erg verscjillen van school tot school. Maar hoe werk je aan een modern gsm-beleid?

Een modern gsm-beleid maak je samen mét leerlingen

Als Vlaamse Scholierenkoepel krijgen we regelmatig vragen over de regels rond het gsm-beleid op school. Op veel scholen mogen gsm’s niet gebruikt worden tijdens de speeltijd of wordt de gsm voor lange tijd afgepakt als leerlingen betrapt worden tijdens het sms’en. Maar gsm’s maken nu eenmaal deel uit van het leven van jongeren en sommige schoolreglementen zijn daar totaal niet op afgestemd.

Scholen zijn vrij om zelf te beslissen of ze het gebruik van de gsm toelaten of niet. Die gsm-regels kunnen sterk verschillen van school tot school. De gsm is dan ook het onderwerp van discussie op vele scholen. Sommige vinden het asociaal op de speelplaats of storend tijdens de les. Anderen zien er dan weer geen graten in en vinden het zelfs een handig instrument om snel iets op te zoeken.

Als Scholierenkoepel willen we leerlingen, leerkrachten en directies aanmoedigen om er samen over na te denken en regels op te stellen die passen bij de school. Dat kan je doen op verschillende manieren. Een enquête in alle klassen, een groot debat, een gesprek met de directie... Natuurlijk is het belangrijk dat je directeur mee is in het verhaal. Ook de Scholierenkoepel kan je op weg helpen.

Geschreven door
Flor
op