Hoe gebruik ik evaluatie als vorm van leerlingenparticipatie in de klas?
In ons project rond leerlingenparticipatie in de klas deelden we de verschillende werkvormen op in drie categorieën: feedback, evaluatie en eigenaar van het leerproces. In dit artikel bespreken we bruikbare werkvormen met betrekking tot evaluatie.
Ook bij de evaluatie van een opdracht of toets kunnen leerlingen inspraak hebben zonder dat daarmee afbreuk wordt gedaan aan de bedoeling van de leerkracht.
Leerlingen maken de evaluatiefiche
Wat? Laat leerlingen meedenken over de criteria die in een evaluatie voor een opdracht moeten staan.
Wie? Je overlegt met de leerlingen en jullie komen samen tot een evaluatiefiche.
Waar? Bij Steunpunt GOK vind je uitleg en ook hier vind je een uitgewerkte fiche.
Hoe? Projecteer de leerplandoelstellingen die de leerlingen moeten behalen zodat ze gericht kunnen nadenken over de criteria. Schrijf hun voorstellen op het bord en selecteer de belangrijkste.
Waarom? De leerlingen leren relevante beslissingen nemen, ze leren luisteren naar elkaar en ze vormen een mening. Hierdoor wordt ook hun welbevinden verhoogd.
Variant: Op de website van Klasse staat een artikel over jokerkaarten. Hierbij ligt de evaluatiefiche wel al op voorhand vast maar kunnen de leerlingen een joker inzetten voor een werkpunt waardoor ze minder stress ervaren.
Leerlingen kiezen de evaluatievormen
Wat? De leerlingen mogen zelf beslissen hoe de toets/opdracht/evaluatie eruitziet.
Wie? De leerkracht beslist op voorhand hoeveel punten elke oefening waard is, de leerlingen stellen samen en voeren uit. Om het helemaal participatief te maken, kun je ook de leerlingen laten beslissen hoeveel punten elke oefening waard is.
Waar? De fiche vind je hier.
Hoe? Deze methode kan zowel gebruikt worden in theoretische vakken als in praktische vakken. Als leerkracht maak je verschillende oefeningen op die verschillende punten waard zijn. De leerlingen moeten voor een bepaald aantal punten oefeningen kiezen en maken.
Waarom? De leerlingen leren ofwel onderhandelen of ze leren om relevante beslissingen te nemen. Ze krijgen meer autonomie om zelf keuzes te maken rond hun leeromgeving.
Gebeten door participatie? Neem dan zeker ook een kijkje bij de werkvormen rond feedback en eigenaar zijn van het leerproces.