De Ideale School

Reactie resultaten PISA-onderzoek 2022

Experts maken zich - terecht - zorgen om de onderwijskwaliteit, nu de recent vrijgegeven PISA-resultaten voor lezen wiskunde en wetenschappen uit 2022 alweer een neerwaartse trend vertonen. De Vlaamse Scholierenkoepel waarschuwt dat het belangrijk is om niet met de vinger naar de scholieren te wijzen. Leerlingen zijn immers de dupe en niet de oorzaak van deze dalende evolutie.

BRUSSEL - Experts maken zich - terecht - zorgen om de onderwijskwaliteit, nu de recent vrijgegeven PISA-resultaten voor lezen wiskunde en wetenschappen uit 2022 alweer een neerwaartse trend vertonen. De Vlaamse Scholierenkoepel waarschuwt dat het belangrijk is om niet met de vinger naar de scholieren te wijzen. Leerlingen zijn immers de dupe en niet de oorzaak van deze dalende evolutie. “Ook scholieren liggen wakker van de dalende leerprestaties, al is onderwijskwaliteit meer dan een score op een internationale, gestandaardiseerde test”, aldus Lore Sleeckx, voorzitter van de Scholierenkoepel.

De PISA-resultaten bevinden zich al langer in een dalende trend. Het komt dan ook niet als een verrassing dat de PISA-scores van 2022, vier jaren na de vorige bekendmaking van de resultaten uit 2018, opnieuw geen positief beeld van de leerresultaten schetsen. Wat we niet mogen vergeten is dat de maatschappij en bijgevolg ook het onderwijs er in die periode even helemaal anders uitzagen. Sleeckx: “De coronacrisis had een ontzettend grote invloed op het mentaal welbevinden van jongeren. Wie zich niet goed in hun vel voelt, komt niet tot leren. Het is belangrijk scholieren te wapenen tegen schoolstress en faalangst, hen veilig te laten voelen op school en te zorgen voor een goede leerlingenbegeleiding en gelijke onderwijskansen. Dat zijn - samen met voldoende kennis en vaardigheden - belangrijke elementen van een kwaliteitsvol onderwijssysteem. Die eersten zitten echter nauwelijks gevat in een PISA-score.”

Niet alleen beleidsmakers, maar ook scholieren willen goed onderwijs. Zij zijn zich ervan bewust dat goede basiskennis en -vaardigheden zorgen voor hun toekomstkansen. In april 2023 deed de Scholierenkoepel een grootschalige bevraging bij meer dan 20.130 leerlingen. Daarin liet bijna een derde van de bevraagde scholieren (29%) weten het gevoel te hebben door het lerarentekort en de coronapandemie een leerachterstand te hebben opgebouwd. 65% van deze leerlingen maakt zich ook effectief zorgen over die leerachterstand. Het gevoel die leerachterstand te hebben opgebouwd, zorgt ook bij hen voor stress en zorgen. Het gaat immers over hun toekomst.

De Scholierenkoepel nodigt beleidsmakers graag uit om samen met hen aan tafel te zitten om een onderwijsbeleid te ontwikkelen dat zowel scholiervriendelijk is, als uitblinkt in kwaliteit op alle mogelijke vlakken. We zijn ervan overtuigd dat mentaal welbevinden van scholieren en leren op school hand in hand gaan.

Geschreven door
Davy
op