Persbericht: Bijles booming business: bijna 1 op 3 scholieren zoekt hulp buiten de lesuren

Bijles booming business: bijna 1 op 3 scholieren zoekt hulp buiten de lesuren
Scholierenkoepel trekt aan alarmbel: “Sterk onderwijs hoort in de klas, niet ernaast.”
BRUSSEL - Bijna één op drie scholieren (29%) volgde het afgelopen schooljaar bijles. Dat blijkt uit een grootschalige bevraging van de Vlaamse Scholierenkoepel bij meer dan 7.000 scholieren. Nu het nieuwe schooljaar voor de deur staat maakt de Scholierenkoepel zich zorgen. Gabriel Leka, voorzitter van de Scholierenkoepel waarschuwt: “Als 29% van de klas bijles nodig heeft, is het tijd dat we ons onderwijssysteem zélf versterken.”
Vaak betalend maar zeker niet altijd
Voor sommigen was die hulp gratis (17%), anderen betaalden ervoor (9%) of combineerden beide (3%). Dit toont aan dat een grote groep scholieren buiten de reguliere lessen extra ondersteuning zoekt. De Scholierenkoepel haalt die cijfers uit een bevraging bij 7.461 scholieren. De bevraging vond plaats tussen 26 maart en 2 april 2025.
Onderliggende redenen alarmerend
De redenen waarom leerlingen bijles volgen zijn duidelijk: 62% begrijpt de leerstof niet, 40% vindt de uitleg in de klas onvoldoende en 37% hoopt met bijles betere punten te halen. Ook faalangst (28%) en druk van ouders die hen de bijles opleggen (26%) spelen een rol.

Het probleem is dat bijles steeds vaker een noodzakelijke aanvulling wordt in plaats van een uitzondering. “Het mag niet zo zijn dat de financiële middelen van de ouders bepalen wie extra kansen krijgt en wie achterblijft.” zegt Gabriel Leka, voorzitter van de Scholierenkoepel. “Onderwijs moet voor iedereen gelijkwaardig toegankelijk zijn en dat gaat verder dan enkel de schoolbanken.”
Kwaliteit onduidelijk en niet gecontroleerd
Daarnaast is er weinig inzicht in de kwaliteit van bijlessen. “Iedereen kan zich bijlesgever noemen, maar lang niet iedereen heeft de kennis om leerlingen effectief te ondersteunen.” benadrukt Leka. “Scholieren riskeren afhankelijk te worden van extra hulp buiten school zonder garantie dat dit hen daadwerkelijk vooruit helpt.”
Het feit dat zoveel leerlingen bijles nodig hebben, is een duidelijk signaal dat de reguliere lessen vaak niet voldoende zijn. “Bijles moet niet de norm zijn — sterk lesgeven wel,” zegt Leka. “Als scholieren zelf minister waren, zouden velen inzetten op beter opgeleide leerkrachten en extra personeel in het onderwijs.”
Tijd voor actie
De Scholierenkoepel roept daarom op om te investeren in sterk lesgeven op school, zodat bijles de uitzondering blijft en niet de norm. Tegelijkertijd moet de bijlesmarkt in kaart worden gebracht en de kwaliteit en toegankelijkheid bewaakt, zodat gelijke onderwijskansen worden gegarandeerd en privatisering van onderwijs wordt tegengegaan.

Meer weten?
Onze voorzitter en de communicatiemedewerker staan voor je klaar!
- Gabriel Leka (18) is voorzitter en woordvoerder van de Vlaamse Scholierenkoepel.
- E-mail: voorzitter@scholierenkoepel.be
- Gsm: +32 493 49 58 85
- Frédéric Piccavet is coördinator
- E-mail: frederic@scholierenkoepel.be
- Gsm: +32 476 30 80 16