Inspraak en participatie

Situationeel leiderschap: Hoe begeleid ik mijn groep? Wanneer laat ik los?

Dit model toont hoe je begeleidersstijl afstemt op de situatie van je groep.

Situationeel leiderschap - Sarah vertelt

Wat is jouw rol als begeleider van leerlingenparticipatie? Wanneer mag je sturen, wanneer moet je loslaten? Het antwoord vind je in het model situationeel leiderschap van Hersey en Blanchard. Dit model toont hoe je begeleidersstijl afstemt op de situatie van je groep. Om de situatie van je groep te achterhalen, stel je jezelf twee vragen:  

  1. Hoe schat ik momenteel de betrokkenheid of motivatie in van mijn groep?
  2. Hoe schat ik momenteel de competenties in van mijn groep?

De antwoorden op beide vragen duiden aan welke leiderschapsstijl jouw groep op dat moment nodig heeft om te groeien: Leiden, begeleiden, delegeren of steunen.

De situatie van je groep kan natuurlijk veranderen waardoor jij ook je leiderschapsstijl best aanpast. de groep kan bijvoorbeeld nieuwe leden verwelkomen of voor een nieuwe ongekende uitdaging gezet worden. De jaarlijkse soepverkoop kan je leerlingenraad bijvoorbeeld perfect zelf aan, maar de bevraging rond een nieuwe speelplaats is iets helemaal nieuw voor hen. Maak opnieuw de motivatie en competentie inschatting om te weten hoe sturend je hen hierin zal begeleiden.

Sturen kan je doen door hen te ondersteunen in het proces en procedure (zie het 3 P model). Voorzie bijvoorbeeld handige vergadermethodieken, kom samen tot teamafspraken, bereid met het gesprek met de directie voor of train hen in het afnemen van bevragingen. Maar opgelet, het product blijft altijd in handen van de groep zelf.

Uiteraard werkt elke begeleider graag toe naar een zo zelfsturend mogelijk team, waarbij de groep alles zelf onder controle heeft. Het is echter zo dat leerlingen (maar zeker ook volwassenen) eerst sturing nodig hebben om te kunnen groeien naar een zelfsturende groep. Heb je schrik té sturend te zijn? Bedenk wat het effect is van jouw sturende houding op enerzijds de competenties en anderzijds de motivatie van je groep. Verhoogt jouw sturing deze? Dan ben je goed bezig. Verlaagt jouw sturende stijl de competenties en motivatie? Laat het meer los.

Geschreven door
op