Inspraak en participatie
Welbevinden
Leren op school
Diversiteit
Gelijke onderwijskansen
De Ideale School

Een scholierenrapport voor de onderwijsminister

Onze minister van Onderwijs, Ben Weyts, zit ondertussen al over de helft van zijn mandaat. Hoog tijd dus, dachten wij bij de Scholierenkoepel, om het beleid van de minister eens kritisch onder de loep te nemen. We draaiden de rollen om en evalueerden met een klassenraad vol scholieren het beleid van de minister. Dit tussentijds rapport is van, voor en tot stand gekomen door scholieren, zoals alles bij de Scholierenkoepel.

Onze minister van Onderwijs, Ben Weyts, zit ondertussen al over de helft van zijn mandaat. Hoog tijd dus, dachten wij bij de Scholierenkoepel, om het beleid van de minister eens kritisch onder de loep te nemen. We draaiden de rollen om en evalueerden met een klassenraad vol scholieren het beleid van de minister. Dit tussentijds rapport is van, voor en tot stand gekomen door scholieren, zoals alles bij de Scholierenkoepel.

De minister ontving van ons geen klassiek rapport. Je zal er bijvoorbeeld geen punten in terugvinden. De focus ligt volledig op onderbouwde, eerlijke en groeigerichte feedback. Dit is immers wat scholieren zelf belangrijk vinden bij een evaluatie. De vakken die aan bod komen, zijn onderwijsthema’s waar heel wat scholieren van wakker liggen. Daarnaast lichten we ook enkele competenties uit. Dit zijn kennis, vaardigheden en attitudes die scholieren verwachten van een onderwijsminister.

De minister heeft dit schooljaar reeds getoond dat hij crisissen kan managen. De zomervakantie lonkt en de volgende uitdagingen staan voor de deur:

  • welbevinden bij scholieren,
  • lerarentekort,
  • kansen in het onderwijs voor iedereen,
  • nieuwe eindtermen,
  • ...

Het is belangrijk dat minister Weyts gedurende zijn mandaat blijft luisteren naar de stem van scholieren. Inspraak van leerlingen is het beste vak van de minister. Daar mag hij terecht fier op zijn.

Het volledige rapport lees je hier.

Geschreven door
op