Persbericht: Kwaliteitsvol onderwijs
.png)
10.000 scholieren delen hun visie op kwaliteitsvol onderwijs
BRUSSEL - Het debat over dalende onderwijskwaliteit komt weer stilaan op gang. De stem van scholieren bleef tot nu toe onderbelicht. De Vlaamse Scholierenkoepel brengt daar verandering in en bundelt de mening van bijna 10.000 jongeren. “Wij zitten elke dag in de klas. Wij voelen wat werkt en wat niet. Het is tijd dat ook onze stem het debat mee richting geeft,” zegt Lieselore Wouters, voorzitter van de Scholierenkoepel. Wat blijkt? Scholieren hebben het niet over beleidsjargon, maar over stress, een warme schoolcultuur en inspirerende leerkrachten.
Kwaliteitsvol onderwijs begint bij minder stress en een gezonde balans tussen school en vrije tijd.
Meer dan 1 op 3 bevraagde scholieren (36%) vindt minder stress en een betere balans tussen school en vrije tijd de belangrijkste voorwaarde voor kwaliteitsvol onderwijs. Meer dan de helft (52%) zou dit als eerste aanpakken als ze minister waren. “Als stress de norm wordt, kan er geen sprake zijn van kwaliteit. Wij vragen ademruimte,” aldus een scholier die meewerkte aan het advies. Een fijne sfeer op school wordt met 34% beschouwd als de op een na belangrijkste prioriteit. Scholieren maken duidelijk: leren lukt vlotter wanneer je je goed voelt in de klas en op school. Voor hen is welbevinden geen extraatje, maar de basis van goed onderwijs. Het is een blijvende oproep aan beleidsmakers om hier écht werk van te maken, “ aldus Lieselore.
Sterke en goed opgeleide leerkrachten zorgen voor kwaliteit
Sterke en goed opgeleide leerkrachten voor de klas zijn voor scholieren de derde topprioriteit. 27% noemt die leerkrachten een kernvoorwaarde voor kwaliteitsvol onderwijs. 34% zou dit ook als eerste aanpakken om het onderwijs beter en kwaliteitsvoller te maken. “Scholieren vragen voldoende, goed ondersteunde en goed opgeleide leerkrachten die hun passie voor leren kunnen doorgeven,” zegt Lieselore.

Wat vragen we aan het beleid?
De Scholierenkoepel vraagt aan het beleid om evenveel oog te hebben voor welbevinden als voor toetsresultaten. Volgens scholieren zijn die namelijk gelinkt met elkaar. Beleidsmakers kunnen dit doen door welzijnsindicatoren te koppelen aan onderwijskwaliteit. Daarnaast roepen scholieren op om het meten en opvolgen van mentaal welbevinden een vaste plek te geven in monitoring en inspectie. “Onderwijs en het welbevinden van scholieren kunnen en moeten hand in hand gaan. Kwaliteitsvol onderwijs is niet kiezen tussen ons goed voelen en leren, maar kiezen voor beiden. Scholieren kunnen niet tot leren komen als ze zich op school niet goed voelen,” concludeert Wouters.

Meer weten?
Onze voorzitter en de communicatiemedewerker staan voor je klaar!
- Lieselore Wouters (17) is voorzitter en woordvoerder van de Vlaamse Scholierenkoepel.
- E-mail: voorzitter@scholierenkoepel.be
- Gsm: +32 493 49 58 85
- Noémie Leroy is communicatiemedewerker
- E-mail: noemie@scholierenkoepel.be
- Gsm: +32 47 1089607


.png)

.png)