Inspraak en participatie

Regels zijn er om … aan te passen

We weten allemaal dat regels opgesteld samen met leerlingen meer gedragen, duurzamer en dus beter zijn. Maar hoe doe je dat nu, inspraak geven in het schoolreglement? Hier ontdek je hoe de Scholierenkoepel dit samen met enkele scholen aanpakt.

We weten allemaal dat regels opgesteld samen met leerlingen meer gedragen, duurzamer en dus beter zijn. Maar hoe doe je dat nu, inspraak geven in het schoolreglement? Hier ontdek je hoe de Scholierenkoepel dit samen met enkele scholen aanpakt. Benieuwd naar nog andere manieren waarop de Scholierenkoepel leerlingenparticipatie ondersteunde het voorbije semester? Dat lees je hier.

‘Het is frustrerend dat we straf krijgen wanneer we er niets aan kunnen doen dat de bus te laat is.’

- Inspraaktraject Virgo Sapiensinstituut Londerzeel

Niets zo ambetant als een regel die niet logisch klinkt. Of een straf die onrechtvaardig voelt. Schoolregels zijn noodzakelijk, maar nog te vaak een bundeltje regels opgelegd aan leerlingen en afgedwongen met sancties. Daardoor is het schoolregelement vaak een bron van frustratie.

Zowel leerkrachten als leerlingen van het Virgo Sapiensinstituut in Londerzeel botsen op de grenzen van hun schoolreglement. Wat mag nu wel en wat mag nu niet? En moet er aan de overtreding van elke regel wel een straf vasthangen? Tijd voor verandering.

De school wil het draagvlak voor de schoolregels vergroten en wil dus ook luisteren naar wat leerlingen erover te zeggen hebben. Inspraak? Leerlingen aan het woord? De Scholierenkoepel to the rescue! Samen met een geëngageerde kerngroep organiseren we een leerlingenbevraging. Hiermee kan de kerngroep een gefundeerd advies opstellen voor het schoolbestuur. Om van start te gaan, spitten we eerst hun schoolreglement grondig uit. Welke regels vinden ze goed? Waar is ruimte voor verbetering?

"Met gedragen afspraken is de school een plek waar iedereen zich goed voelt."

- Inspraaktraject Middenschool Heilig Hart Bree

Zijn andere leerlingen op onze school ook tevreden met de GSM-regel? Of vinden zij dat er nog strenger gecontroleerd moet worden? Waar komt de regel rond snoep eigenlijk vandaan? En zijn wel alle leerlingen op de hoogte van de correcte kledingregels?

Deze vragen houdt de stuurgroep van de leerlingenraad van de Middenschool Heilig Hart Bree bezig. In oktober kwamen ze voor een eerste keer samen om de aftrap te geven van hun inspraaktraject, begeleid door de Scholierenkoepel. Volgens de school zijn de huidige leefregels namelijk toe aan een kritisch onderzoek. De blik van leerlingen mag in dit onderzoek niet ontbreken. Inspraak van leerlingen? Daarin kan Scholierenkoepel helpen!

Zo komt het dat we dit schooljaar de leerlingenraad van Bree ondersteunen in het bevragen van de leerlingen op hun school. Welke leefregels worden positief, voor verbetering vatbaar of onduidelijk ervaren? Einddoel is tot een geheel van gedragen afspraken komen die bijdragen aan een school waar iedereen zich goed voelt. Wij zijn alvast benieuwd!

Nu jij?

Wil jij ook werken aan leerlingenparticipatie en inspraak? Wil je daarbij ondersteuning van de Scholierenkoepel? Laat het ons weten.

Geschreven door
Davy
op