Gelijke onderwijskansen
Welbevinden

4 vragen om je voor te bereiden op een schoolbestuur voor een beter menstruatiewelzijn

Wanneer je samen met je medescholieren het menstruatiewelzijn op jouw school wilt verbeteren, is het belangrijk om goed voorbereid naar je schoolbestuur te stappen. Hier zijn 4 vragen die je alvast op weg helpen:

Wanneer je samen met je medescholieren het menstruatiewelzijn op jouw school wilt verbeteren, is het belangrijk om goed voorbereid naar je schoolbestuur te stappen. Hier zijn 4 vragen die je alvast op weg helpen:

1. Waarom willen we een beter menstruatiewelzijn op school?

Zorg er in de eerste plaats voor dat iedereen goed op de hoogte is van de problematiek menstruatie-armoede op school. Onze artikels Wat is menstruatie-armoede? en Welke gevolgen heeft menstruatie-armoede voor scholieren? helpen je hierbij al goed op weg. Wie graag nog meer info wilt, kan ook altijd terecht bij ons beleidsadvies. In dit document gaan we nog wat dieper in op informatie en cijfers rond het thema, en formuleren op basis daarvan enkele beleidsaanbevelingen.

2. Wat doen we al?

Ga na hoe jouw school zich momenteel al inzet voor een beter menstruatiewelzijn. Worden menstruatieproducten bijvoorbeeld al aangeboden, en op welke manier? Hoe proper zijn de schooltoiletten? Hoeveel leer je op school over de menstruatie? En hoe zit het met het taboe? Zorg dat je goed weet waarom al deze aspecten belangrijk zijn, onze menstruatiewelzijn check komt hierbij goed van pas!

3. Wat kunnen we (nog) doen?

Wanneer je goed op de hoogte bent van wat de school al doet, is het belangrijk om daarna aan te duiden waar je kan verbeteren. Het ophangen van een Period Box kan er bijvoorbeeld al voor zorgen dat menstruatieproducten toegankelijker worden aangeboden. Meer handige tools om de andere aspecten van menstruatie-armoede te bestrijden, zoals hoe het taboe te doorbreken, kan je vinden in ons digitaal aanbod. Daarnaast hebben we voor jullie 10 andere organisaties opgelijst die ook rond menstruatie-armoede werken, ook op hun websites kan je terecht voor heel wat informatie. Zorg er hier ook weer voor dat je heel duidelijk weet waarom er verbetering nodig is, en wat de verbetering zou betekenen.

4. Wat houdt ons tegen? Wat zijn mogelijke valkuilen?

Overloop op voorhand al waar je moeilijkheden zou kunnen tegenkomen, en wat een mogelijke oplossing zou kunnen zijn. Zo ben je zeker voorbereid op eventuele tegenstand. Heerst er bijvoorbeeld een angst voor vandalisme? Onderzoek van Bruzelle wijst uit dat wanneer scholieren voldoende op de hoogte zijn van de problematiek en het project, er weinig tot geen vandalisme of misbruik voorkomt. Of weet je niet goed hoe je een zekere toekomst kan garanderen voor het project? Onze 5 tips voor leerlingenraden bieden een antwoord op deze en andere vragen!

Hopelijk werkt jullie goede voorbereiding overtuigend en kunnen jullie weldra starten met het verbeteren van het menstruatiewelzijn op school! Succesverhalen en foto’s mag je altijd met ons delen via Instagram of een mailtje naar luna@scholierenkoepel.be.

Wil je meer weten? Al onze info kan je vinden via de hoofdpagina menstruatie-armoede.

Ga naar de hoofdpagina

Geschreven door
Stefanie
op