Jury: Welbevinden op school
Hier vind je ons eindresultaat!
In juni 2022 verspreidden we een oproep naar alle Vlaamse en Brusselse secundaire scholen om hun (flarden van een) welbevindenbeleid door te sturen. Maar liefst 30 scholen gingen de uitdaging aan!
Wie jureerde er?
Het volgende team van experten en scholieren onderzocht waar er nog kansen en mogelijkheden waren in elk welbevindenbeleid en gaven deskundig advies, inclusief tips en tricks:
- Eline De Decker en Daan Gielen - Gezond Leven
Het Vlaams Instituut Gezond Leven vzw heeft één doel: een gezonder Vlaanderen, zowel op fysiek als mentaal vlak. Ze willen mensen op een toegankelijke manier helpen om gezond(er) te leven, en samen met hen en het beleid gezondere leefomgevingen creëren. Specifiek naar onderwijs ontwikkelde het Instituut (vanuit hun expertise in geestelijke gezondheidsbevordering) heel wat kant-en-klaar materiaal voor in de klas. Met vormingen over dit onderwerp gaat Gezond Leven op pad om leerkrachten in heel Vlaanderen handige tips en tools aan te reiken voor in de klas. - Sarah Peene - Warme Scholen
Warme Scholen willen gaan voor veerkrachtige jongeren in een veerkrachtig Vlaanderen. We stellen daarbij de klassieke structuur van onderwijs in vraag. Warme Scholen willen gaan voor teams van leerkrachten die verantwoordelijk zijn voor leergemeenschappen over de jaren en vakken heen. Zo kunnen de leerlingen ook een gepersonaliseerd leertraject krijgen. De teams van leerkrachten zijn autonoom en gedeeld leiderschap is the key. Neem zeker een kijkje op www.warmescholen.net - Ellen Tondeur - Onderwijsnetwerk Antwerpen
Om de gekwalificeerde uitstroom te verhogen en te voorzien in een breed, kwaliteitsvol onderwijsaanbod voor alle Antwerpse kinderen en jongeren is er nood aan gedeelde expertise en een kwalitatieve samenwerking tussen alle partners uit het onderwijsveld. Dit realiseren we via het Onderwijsnetwerk Antwerpen. Wij werken heel vraaggestuurd. Via deze website kunnen scholen een eerste verkennend gesprek aanvragen: Aanvraag verkennend gesprek | Onderwijsnetwerk Antwerpen - Henk Weymeis - Time-In
Doctor in de klinische psychologie, specialisatie onderwijs- en klinische ontwikkelingspsychologie specifiek bij kinderen en jongeren met gedrags- en emotionele problemen.
Time-In staat voor een kwaliteitsvolle, procesmatige en diepgaande aanpak, volledig uitgewerkt op maat van de school. Dit als randvoorwaarde voor een duurzaam zorgbeleid. Meer info: http://www.time-in.be/ - Arvid De Muynck - Leraar van het jaar 2021
Leraar Nederlands en Engels op College ten Doorn in Eeklo. - Mauro Michielsen - voorzitter Scholierenkoepel
- Marte Van Ootegm - ondervoorzitter Scholierenkoepel
- Valentine Houtart - vrijwilliger Scholierenkoepel
Het jury-oordeel!
De deelnemende scholen ontvingen persoonlijke feedback, maar speciaal voor jullie verzamelden we nog wat algemene feedback hier!
De algemene conclusie?
‘We merken uit de inzendingen dat er een cultuurshift aanwezig is in de scholen: er wordt een omslag gemaakt van een autoritair systeem naar een preventief systeem met een luisterend oor van leerkrachten en directies. Dat kunnen we alleen maar toejuichen. Scholen ondernemen en organiseren al heel wat acties om het welbevinden van leerlingen hoog te houden. Ze hebben ook heel veel ideeën rond het welbevindenbeleid, maar missen ondersteuning om het breder kader vorm te geven. Alles begint ook met het definiëren van het begrip welbevinden. Wat valt hier onder?
Wat ons ook opvalt is dat scholen over heel wat data beschikken, maar deze nog onvoldoende gebruiken. Meten is weten. Als je wil meten of je vooruitgang wil maken in mentaal welbevindenbeleid, heb je mentale geletterdheid en indicatoren en doelen nodig die dit meten. Als laatste geven we ook graag mee dat een goed welbevindenbeleid voor scholieren er ook eentje is die het mentaal welbevindenbeleid ook echt in de klas brengt.’
Benieuwd naar hoe andere scholen het aanpakken? Neem eens een kijkje in Atheneum Boom:
Met dank aan de partners: