Welbevinden

Welbevinden in februari: Zichzelf kunnen zijn op school

Leerlingen willen zichzelf zijn en op zoek kunnen gaan naar hun identiteit, ook op school.

Wil je werk maken van een sterk welbevindenbeleid op jouw school? Een heel jaar lang brengen we je maandelijks een brok inspiratie, waarmee je op jouw school aan de slag kan!

Jaar van het welbevinden: februari - Zichzelf kunnen zijn op school

Als Scholierenkoepel streven we steeds naar een inclusieve en diverse schoolomgeving, waar elke scholier de kans krijgt om zichzelf te zijn en hun eigen unieke talenten te ontplooien. Toch geven heel wat van de in ons onderzoek ‘De Scholierenstem’ bevraagde leerlingen (30%) aan momenteel niet zichzelf te kunnen zijn op school. En volgens hetzelfde aantal leerlingen (30%) doet de school onvoldoende om ervoor te zorgen dat iedereen er zichzelf kan zijn. Verder geeft 1 op 4 van de bevraagde leerlingen die zichzelf als LGBTQI+ zien aan zich niet veilig te voelen op school. 1 op 2 leerlingen geeft aan ooit getuige te zijn geweest van racisme, 1 op 5 was zelf het slachtoffer.

Om wel zichzelf te kunnen zijn op school hebben scholieren voornamelijk nood aan onderling respect voor elkaar (71%), een veilige sfeer op school (64%), een hechte klasgroep (63%) en geen al te strenge regels rond kledij (55%).

‘Leerlingen willen zichzelf zijn en op zoek kunnen gaan naar hun identiteit, ook op school. Zichzelf kunnen zijn is voor hen een belangrijke factor in hun welbevinden. Hun identiteit uiten ze vaak met hun kleding en uiterlijk. Dat botst soms met schoolregels. Durf daarover in dialoog gaan.’

Laat je inspireren!

  • In het GO! Atheneum Erasmus De Pinte screenden ze het schoolreglement op genderstereotypen. Kledijvoorschriften die enkel gericht zijn op meisjes of jongens werden eruit gehaald. Ook installeerden ze genderneutrale toiletten.
  • Na een protestactie in zwembandjes en badslippers, kwamen de kledingregels op de agenda van de seminaries burgerschapseducatie in Don Bosco Zwijnaarde. De leerlingen vergeleken hun kledijvoorschriften met die van andere scholen, bekeken foto’s van verschillende situaties, overlegden met elkaar en kwamen uiteindelijk tot 25 wetsvoorstellen. 
  • Op KNMC Merksem gaan ze voor gesprek tussen de geloofsgemeenschappen. Zo organiseerde de leerlingenraad twee iftars waarop ze de bisschop, Monseigneur Bonny, uitnodigden.

Handige tools rond 'jezelf kunnen zijn'

  • Çavaria verzamelde tips om de PAARS-dag méér dan een eendaagse campagne te laten zijn.
  • Gezond leven ontwierp een aantal materialen zodat je als leerkracht je leerlingen kan stimuleren zichzelf te zijn in de klas.
  • Met deze test van Klasse spoor je samen met je leerlingen ieders talent op. Met behulp van de posters zet je ze ook in. 
  • Naar aanleiding van de Warmste Week 2021 publiceerde Waddist een uitgebreid rapport over de identiteitsbeleving van jongeren. Wat betekent ‘kunnen zijn wie je bent’ voor hen?
Iftar met Monseigneur Bonny op KNMC Merksem
Geschreven door
Rob
op
February 20, 2024