Welbevinden

Welbevinden in mei: minder stress op school

Het is tijd om werk te maken van een goede school/life-balance!

Meer dan 9 op de 10 scholieren (95%) ervaart stress door school, blijkt uit de Scholierenstem. Slechts 4% van de scholieren ervaart helemaal geen stress door school. Zo’n 1 op de 4 scholieren (26%) ervaart heel veel stress door school. Dat school zorgt voor een beetje stress is normaal, maar veel stress heeft negatieve gevolgen op het welzijn en op de schoolprestaties van scholieren.

Het is tijd om werk te maken van een goede school/life-balance. Evaluatiemomenten zorgen voor de meeste stress op school, maar ook huiswerk en spreekbeurten veroorzaken veel stress. Scholieren vinden het belangrijk om, in samenspraak met hen, afspraken te maken over toetsen, taken en vrije vakantiedagen.

Laat je inspireren!

  • In het Sint-Michielsinstituut van Keerbergen is, naast een boekenclub en een game room, ook plaats voor ‘Het Nest’. Een plek voor leerlingen om stil te vallen, een plek om er te nestelen.
  • Meer scholen gebruiken mindfulness tijdens de lessen om stress en angst bij leerlingen te verminderen. In het Xaveriuscollege in Borgerhout is mindfulness zelfs een keuzevak geworden voor de derde graad van het secundair.
  • De leerlingenraad van Barnum in Roeselare krijgt als eerste de examenroosters te zien. Zo kunnen ze feedback geven alvorens de examenroosters definitief worden meegedeeld. 
  • Op de Spectrumschool In Deurne krijgen de leerlingen in de arbeidsmarktfinaliteit geen punten, maar “groene bollen”, gelinkt aan de leerdoelen per vak. Een groene bol betekent dat je de doelstelling behaald hebt. 
  • Een werkgroep van het Sint-Augustinusinstituut in Aalst stelde heldere Smartschoolregels op voor leerlingen én leerkrachten. Dit zorgde voor meer rust na school en in het weekend. 

Handige tools rond ‘minder stress op school’

  • Klasse verzamelde 9 eenvoudige tools om de stress van je leerlingen in de klas naar beneden te krijgen. 
  • Met deze 10 tips van Tumult help je stress in je klas te voorkomen. 
  • Ook op KlasCement vind je leermiddelen die het thema ‘stress’ behandelen.
  • Leerlingen inspraak geven in hun evaluatie? Hen meer eigenaar laten zijn van hun leerproces? Ook dat kan stressverlagend werken. We geven je hiervoor enkele concrete tools mee. 
  • Ontdek de Breaks van MOEV, de Happy Snacks of het Wel in je vel-spel van het Vlaams Instituut Gezond Leven vzw en Sweep, een nieuw initiatief van het Vlaams Instituut Gezond Leven vzw, MOEV, Sport Vlaanderen, Departement Zorg en Departement Onderwijs en Vorming.

Geschreven door
op