Feedbacktool

Opgelet: Door aanhoudende technische hinder kan je geen beroep meer doen op de digitale feedbacktool. We stellen je wel graag een papieren alternatief ter beschikking.
Duizenden leerkrachten zijn al bekend met de Feedbacktool van de Vlaamse Scholierenkoepel. Het is een wetenschappelijk onderbouwde methodiek waarmee je je leerlingen kan vragen wat ze vinden van de lessen. Zo krijgen je leerlingen inspraak in de klas om samen met jou tot het beste onderwijs te komen!
Feedback vragen aan leerlingen over de manier van lesgeven is in de meeste scholen echter nog geen gewoonte en ligt bij heel wat leerkrachten gevoelig. Toch kan feedback bijdragen aan je professionele ontwikkeling als leerkracht. Leerlingen zien je dagelijks aan het werk en kunnen je helpen bij het in kaart brengen van je eigen sterktes en zwaktes. Ze kunnen aangeven wat ze hebben gehad aan jouw lessenreeks en hoe ze jou hebben ervaren als leerkracht.
De feedbacktool is gebaseerd op internationaal onderzoek én eigen onderzoek, zodat je weet dat de feedback die je krijgt betrouwbaar is.
- Het gebruik van de tool is volledig gratis.
- Jammer genoeg kunnen we de feedbacktool niet langer digitaal aanbieden. We stellen je wel graag een papieren alternatief ter beschikking.
De feedbacktool uitgelegd
Toolkit voor leerkrachten:
- "Wat moeten mijn leerlingen weten over de feedbacktool?"
- Maak feedback bespreekbaar in je klas met één van onze kant en klare methodieken:
- Ga aan de slag met je resultaten uit de feedbacktool in een gestructureerd klasgesprek of doe de kortere variant.
- Breng de feedback van een heel schooljaar in kaart met de feedbacktool en dit groeidocument.*
- In 10 minuten je sterke kanten en (mogelijke) werkpunten verzamelen met de feedbackwolk (2e en 3e graad)*.
- In 10 minuten je leerlingen laten kennismaken met het geven van feedback aan de hand van de feedbacksandwich (vanaf 1e graad)* Ook Klasse biedt hiervoor een snel toepasbare methodiek aan.
- Meer dan 10min tijd om met je klas de feedback om te zetten in concrete acties? Dat kan met het klaskader (alle graden) *
* Deze methodieken zijn ontwikkeld in samenwerking met het Interdisciplinair Project Opleidings- en Onderwijswetenschappen UAntwerpen. Deze werden wetenschappelijk onderbouwd en door 103 leerkrachten beoordeeld. Wij publiceren de methodieken die minstens een gemiddelde van 4,5/5 scoorden op de waarden ‘inspirerend’, ‘interessant’, ‘nuttig’, ‘waardevol’ en ‘duidelijk’.
Bijkomende links:
- Het onderzoeksrapport over de feedbacktool.
- Download de papierenfeedbacktool
- Veranderwijs.nu - Overal in Vlaanderen zijn er enthousiaste pioniers die innovatieve antwoorden in het onderwijs ontwikkelen, uitvoeren of ondersteunen.
De feedbacktool is ontwikkeld mede dankzij steun van de Koning Boudewijn Stichting en de Nationale Loterij.