Inspraak in de lessen sex education met deze twee bevragingstools
Samen met de Scholierenkoepel ontwikkelden scholieren Joppe, Valentine, Arjen en Andreas twee kant-en-klare bevragingstools waarmee leerkrachten secundair onderwijs aan de slag kunnen.
Scholieren Joppe, Valentine, Arjen en Andreas klopten aan bij de Scholierenkoepel. Ze zijn bezorgd over de kwaliteit van de lessen seksuele en relationele vorming op hun scholen: “Meer aandacht voor dit thema en dat in een open gesprek alstublieft!”. Samen met de Scholierenkoepel ontwikkelde ze twee kant-en-klare bevragingstools waarmee leerkrachten secundair onderwijs aan de slag kunnen. Want .. met inspraak in de klas, kom je tot het beste onderwijs!
Afhankelijk van wat je te weten wil komen, kies je één van de twee tools:
- IN-VERWACHTING-TOOL: Je bevraagt als leerkrachten de verwachtingen van jouw leerlingen over de lessenreeks seksuele en relationele vorming. Hoe voelen ze zich bij dit thema? Welke vragen hebben ze? Waar zijn ze nieuwsgierig naar? .. Gebruik de IN-VERWACHTING-TOOL om je lessen af te stemmen op de noden en vragen van je leerlingen.
- MORNING-AFTER-POLL: Je bevraagt de mening van je leerlingen over (een stukje van) je lessenreeks seksuele en relationele vorming. Wat was interessant? Wat was overbodig? Wat hebben ze gemist? .. Gebruik de MORNING-AFTER-POLL om je lessen nog beter te maken.
Tip:
Start je lessenreeks met de IN-VERWACHTING-TOOL en sluit af met de MORNING-AFTER- POLL. Zo kom je te weten of de verwachtingen van je leerlingen ingelost zijn en hoe ze zich na de lessenreeks verhouden tegenover het thema. Een voor- en na-studie in feite.
De twee tools zijn zowel in digitale als papieren versie beschikbaar.
Aan de slag:
- Lees eerst hier de handleiding.
- Ga aan de slag met de digitale versie (google form bevraging). Belangrijk! Kopieer deze eerst naar je eigen drive: de IN-VERWACHTING-TOOL-form en de MORNING-AFTER-POLL-form. In onze handleiding vind je alle informatie over hoe je dit doet en hier verder mee aan de slag gaat.
- Of ga aan de slag met de papieren versie: de IN-VERWACHTING-TOOL-op-papier en de MORNING-AFTER-POLL-op-papier.
- Wil je je leerlingen bevragen op een ander platform? Hier vind je onze ruwe vragen die je kan kopieren en bewerken op een ander platform: de IN-VERWACHTING-TOOL-document en de MORNING-AFTER-POLL-document.
- Ontdek de leerplandoelen in de twee bevragingstools.
- Gebeten door feedback van leerlingen? Ga aan de slag met de feedbacktool voor je andere vakken.
- Meer weten over inspraak geven aan leerlingen? Snuister door ons aanbod methodieken participatie in de klas.
- Heb je hulp nodig bij deze twee tools of wil je graag op je school leerlingen nog meer laten participeren? Dan helpen we je graag verder via info@scholierenkoepel.be.
- Wil je meer informatie over relationele en seksuele vorming op school? Daarvoor kan je terecht bij Sensoa.
Geschreven door
Davy
op