Leren op school

Scholieren over afstandsonderwijs

Wij pleiten in geen geval voor voltijds afstandsonderwijs, maar willen het concept van blended learning waarbij leerlingen een beperkt deel van hun onderwijs op afstand krijgen verder verkennen.

In 2020 werden heel wat leerlingen en leerkrachten voor het eerst geconfronteerd met afstandsonderwijs. De snelheid en onvrijwilligheid waarmee de scholen toen abrupt moesten schakelen, zorgde dat heel wat onder hen negatieve herinneringen hebben aan leren op afstand. Als Vlaamse Scholierenkoepel hoorden wij tussen de frustraties ook dat leerlingen bepaalde voordelen zagen in dat afstandsleren, als het goed en met mate wordt ingericht. Wij pleiten daarmee in geen geval voor voltijds afstandsonderwijs, maar willen het concept van blended learning waarbij leerlingen een beperkt deel van hun onderwijs op afstand krijgen verder verkennen.

Onze beleidsaanbevelingen

Wat we vragen aan de minister en beleidsmakers

  • Organiseer afstandsonderwijs steeds in het belang van de scholier en niet als middel tegen het lerarentekort of een crisis. 
  • Investeer in digitale inclusie. Elk kind moet toegang hebben tot de juiste tools en ondersteuning.

Wat we vragen aan schoolteams

  • Betrek leerlingen en hun ouders vanaf het begin bij de plannen voor blended learning. Ze hebben ervaring met afstandsonderwijs en weten wat werkt. 
  • Geef de leerlingen autonomie. Laat hen zelf hun tijd indelen en zorg dat ze de nodige vaardigheden leren om hiermee om te gaan. 
  • Zorg voor variatie in werkvormen, voldoende interactie met leerkrachten en regelmatige feedback.

Geschreven door
Davy
op