Tools voor begeleiders

In dit overzicht verzamelen we onze favoriete tools voor begeleiders, gesorteerd volgens het 3P-model!
Het 3P-model voor begeleiders?

Het 3P-model is een eenvoudig model om de leden van je team gemotiveerd te laten participeren. De 3 p’s staan voor:
- De procedure is de manier waarop iets gebeurt. Welke praktische afspraken worden gemaakt? Welke methodieken of vergadertechnieken worden gebruikt? Wat zijn de rollen taken binnen de groep?
- Het proces verwijst naar het gedrag of de ervaring van het groepsproces. Hoe gaat iedereen met elkaar om? Hoe voelen ze zich als lid van de groep? En hoe heeft dit invloed op de taakuitvoering?
- Het product is wat de groep met het project wil bereiken. Wat is het (eind)product?
Deze 3 P’s helpen je als begeleider om participatie binnen een groep op een evenwichtige manier te stimuleren. Elke leerling heeft namelijk een eigen motivatie om deel uit te maken van een groep. (Eindresultaat, sfeer, een rol hebben,...)
Procedure-tools
- Hoe kunnen we leerlingen zelf leuke ideeën laten bedenken?
- Hoe kunnen we leerlingen helpen inzien of hun idee haalbaar is? helpen beslissen?
- Hoe kunnen we leerlingen zelf hun actie laten uitwerken?
- Hoe kunnen we leerlingen helpen om efficiënter te vergaderen?
- Hoe kunnen we (betere) afspraken maken rond de werking van de leerlingenraad?
Proces-tools
- Fijne groep
- Gemotiveerde groep
- ABC theorie of vitamines van de groei
- Tijd nemen om successen te vieren! bv. iets leuks doen samen, stoefrondje doen, woensdag stoefdag op instagram van de leerlingenraad, …
- Waardering
- Trots zijn op de leerlingenraad: attest voor de leerlingenraad
- Bedankt-kaartjes
- Evalueren en feedback
- Snel: thermometer, vingers tonen, positie innemen, …
- Grondig: Verbeterkader , ladderspel, …
Product-tools
- Waar zit jouw groep op de weegschaal tussen Stem en Sfeer?
- Hoe kunnen we iets veranderen op school?
- Hoe maken we onszelf meer zichtbaar op school?
- Communicatie: Inspireren met voorbeelden van andere scholen
- Formuleer actiepunten om je imago op te krikken; zichtbaarheid, communicatie, impact van je acties en activiteiten
Geschreven door
op